Legitimering praktijkgericht onderzoek |
Andriessen, D. (2014). Praktisch relevant én methodisch grondig? Dimensies van onderzoek in het hbo. Openbare les, Hogeschool Utrecht. Utrecht: Hogeschool Utrecht.
Bolhuis, S., & Kools, Q. (red.) (2012). Praktijkonderzoek als professionele leerstrategie in onderwijs en opleiding. Online publicatie, Tilburg: Fontys Hogescholen (www.hbo-kennisbank.nl). Borghouts, L., & Weeldenburg, G. (2017). Onderzoekmatig onderwijs ontwikkelen. Lichamelijke Opvoeding, 5, 12-14. Hageman, C., & Andriessen, D. (2016). Werk aan de winkel: uitdagingen voor de volgende 15 jaar praktijkgericht onderzoek in het hbo. Den Haag: Vereniging Hogescholen. KVLO. (2017). Beroepsprofiel Leraar Lichamelijke Opvoeding. Zeist, Nederland: Jan Luiting Fonds. McNiff J, & Whitehead J. (2006) All you need to know about action research. London: Sage Publications. Onderwijsraad. (2006). Naar meer evidence based onderwijs. Den Haag, Nederland: Onderwijsraad. Schön, D.A. (1990). Educating the Re ecting Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Van Aken, J. & Andriessen, D. (2012). Handboek ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek. Amsterdam, Nederland: Boom. Van Mossel G., & Stegeman H. (2007). De samenwerking binnen de vaksectie en de kwaliteit van de lessen. Lichamelijke Opvoeding 9, 12-15. Woodbury, M.G., & Kuhnke, J.L. (2014). Evidence-based Practice vs. Evidence-informed Practice: what’s the difference? Wound Care Canada, 12 (1), 26-29. |
Aanleiding expliciteren |
Kallenberg, T., Koster, B., Onstenk, J. & Scheepsma, W. (2007). Ontwikkeling door onderzoek: Een handreiking voor leraren. Utrecht/Zutphen, Nederland: ThiemeMeulenhoff.
Landsheer, H., ’t Hart, H., De Goede, M., & Van Dijk, J. (2003). Praktijkgestuurd onderzoek: Methoden van praktijkonderzoek. Groningen, Nederland: Wolters-Noordhoff. Swet, J. van., & Munneke, L. (2017). Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs. Amsterdam, Nederland: Munneke & Boom uitgevers. Thomas, J.R., Nelson, J.K., & Silverman, S.J. (2011). Research Methods in Physical Activity. Champaign, IL, United States: Human Kinetics. Verhoeven, N. (2018). Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en technieken. Amsterdam, Nederland: Boom. |
Verkennen van het onderwerp |
Swet, J van & Munneke, J. (2017) Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs. Boom uitgevers, Amsterdam. Verhoeven, N. (2018) Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en technieken. Boom uitgevers, Amsterdam.
Werkgroep APA (2018) De APA-Richtlijnen uitgelegd. Een praktische handleiding voor bronvermelding in het hoger onderwijs. SURF, Utrecht. |
Onderzoeksvragen formuleren |
n.n.b. |
Onderzoek opzetten |
n.n.b. |
Onderzoek uitvoeren |
n.n.b. |
Resultaten analyseren |
n.n.b. |
Resultaten bediscussiëren en conclusies trekken |
Verhoeven, N. (2018) Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en technieken. Boom uitgevers, Amsterdam. |
Inzichten implementeren & delen |
Coonen, H. & Nijssen, A. (2011). Wetenschap en vakmanschap: onderwijsonderzoek voor en met de onderwijspraktijk. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Damen, W. (2013). Wat werkt bij het implementeren van jeugdinterventies? Utrecht: Nederlands Jeugd Instituut. Fleuren, M., de Wilde, E. J., Mikolajczak, J., Stals, K., & Paulussen, T. (2009). Condities voor effectieve invoering van jeugdinterventies: een kennissynthese. TSG, 87(6), 245-248. KVLO (2017). Beroepsprofiel Leraar Lichamelijke Opvoeding. Zeist: Jan Luiting Fonds. Naylor, P. J., Nettlefold, L., Race, D., Hoy, C., Ashe, M. C., Higgins, J. W., & McKay, H. A. (2015). Implementation of school based physical activity interventions: a systematic review. Preventive medicine, 72, 95-115. Stals, K. (2012). De Cirkel is Rond. Onderzoek naar succesvolle implementatie van interventies in de jeugdzorg. Utrecht: Universiteit Utrecht Swet, J. van., & Munneke, L. (2017). Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs. Amsterdam, Nederland: Munneke & Boom uitgevers. Van Dooren, A. (2011). Panta Rhei: over het dissemineren van farmaceutische innovaties. Utrecht: Kenniscentrum Innovatie van Zorgverlening. Van Drooge, L., Vandeberg, R., Zuijdam, F., Mostert, B., Van der Meulen, B., & Bruins, E. (2011). Waardevol: indicatoren voor Valorisatie. Den Haag: Rathenau Instituut. Vereniging Hogescholen (2016). Onderzoek met impact: strategische onderzoeksagenda hbo 2016-2020. Den Haag: Vereniging Hogescholen. Verhoeven, N. (2018). Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en technieken. Amsterdam, Nederland: Boom. |
Ethiek
CCMO (z.j.) Wet en regelgeving voor medisch-wetenschappelijk onderzoek https://www.ccmo.nl/onderzoekers/wet-en-regelgeving-voor-medisch-wetenschappelijk-onderzoek
Kerridge, I., Lowe, M, & Stewart C. (2013) Ethics and Law for the Health Professions, 4th edition, Federation Press.
Pokorny, J., Jason, L., Schoeny, M., Townsend, S., & Curie, C. (2001). Do participation rates change when active consent procedures replace passive consent? Evaluation Review, 25(5), 567-580.
Saunders, M., Lewis, P., Thornhill, A., Booij, M., en Verckens, J.P. (2011) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Pearson Benelux B.V.
Tilburg University (2021) Wat is plagiaat https://www.tilburguniversity.edu/nl/studenten/studie/regelingen/fraude/watisplagiaat.htm
Vereniging Hogescholen (2013) Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit https://doi.org/10.17026/dans-2cj-nvwu.
Wouters, E., Aarts, S. (2017) Ethiek van praktijkgericht onderzoek. Bohn Stafleu van Lochem.