Aanleiding
Verkenningp
Onderzoeksvragen
Onderzoeksopzet
Gegevensverzameling
Analyse
Discussie
Presentatie & Implementatie

De onderzoekende docent LO

Waarom moet ik als leraar LO onderzoek doen en dus beschikken over onderzoeksvaardigheden?

De onderzoekscyclus

middle-reuse
1. Aanleiding
2. Verkenning
3. Onderzoeksvragen
4. Onderzoeksopzet
5. Gegevensverzameling
6. Analyse
7. Discussie
8. Presentatie & Implementatie

Welk type onderzoek ga jij doen?

Ontwerponderzoek Handelingsonderzoek Interventieonderzoek

De onderzoekscyclus

Aanleiding uiteenzetten
Verkennen van het onderwerp
Onderzoeksvragen formuleren
Onderzoek opzetten
Gegevens verzamelen
Gegevens analyseren
Resultaten interpreteren en conclusies trekken
Inzichten implementeren en delen

Een mindmap maken

Een kaart van je gedachten. Dat is de letterlijke vertaling van een ‘mind map’. Je gaat jouw eigen hersenspinsels over je onderwerp van onderzoek in kaart proberen te brengen en ordenen. Een mindmap biedt zo een mooi startpunt om na te denken over alles wat er met jouw onderwerp van onderzoek te maken zou kunnen hebben en hoe deze aspecten onderling (mogelijk) met elkaar samenhagen. Maar hoe pak je dat nu aan? Waar begin je? Hoe werk je het verder uit? En als die mindmap dan af is, wat doe je er dan mee?

In de tutorial hieronder leer je wat een mindmap is, hoe je deze maakt en hoe je ‘m gebruikt voor het verder vormgeven van je onderzoek.

Mindmaps kun je op verschillende manieren samenstellen. Het meest eenvoudig is waarschijnlijk nog steeds met een ‘good old’ pen en een stuk papier. Je kunt er eventueel een foto van maken wanneer ‘ie klaar is. Je kunt echter ook software gebruiken voor het maken van een mindmap. Nadeel is vaak dat je ervoor moet betalen (en dat wil je niet), maar er zijn ook gratis alternatieven. Enkele voorbeelden hiervan zijn: